13 tips för bättre tandhälsa

Vill du förbättra din tandhälsa? Läs då igenom våra bästa tips för friskare tänder och bättre munhygien!
Bättre tandhälsa och munhygien
Bäst tandblekning hemma avatar

Sara Eriksson

Uppdaterad: 3 december 2019

Dela på facebook
Dela på twitter

En god tandhälsa är viktigt för hela ditt välbefinnande, så se till att ägna dina tänder några minuter varje dag. Faktum är att dålig tandhälsa även kan öka risken för cancer och hjärt-kärlsjukdomar, enligt en svensk studie från 2018.

Följ tipsen nedan så gott du kan, och kom ihåg att det inte är hela världen om du glömmer att borsta tänderna då och då. Det viktigaste är att du får rutin på din tandborstning och dina kostvanor.

Lycka till!

1. Borsta tänderna två gånger per dag

Se till att borsta tänderna två gånger varje dag. En gång på morgonen och en gång på kvällen – i två minuter.

2. Mjuk tandborste

Använd gärna en mjuk tandborste för att inte orsaka skador på tandköttet. Se till att inte heller borsta för hårt. Glöm inte heller att byta ut din tandborste med jämna mellanrum.

3. Borsta på rätt sätt

Vinkla tandborsten och borsta området där tandköttet möter tanden. Använd små lätta rörelser. Här är en instruktionsfilm från Folktandvården som visar hur du bör borsta dina tänder:

4. Använd tandtråd

Rengör mellan tänderna med hjälp antingen tandtråd, plackers, tandstickor eller mellanrumsborstar. Försök göra detta varje kväll. För att komma åt vid visdomständerna kan det vara bra att använda en specialtandborste eller mellanrumsborste.

Här är en instruktionsfilm från Folktandvården som visar hur du använder tandtråd på bästa sätt:

5. Rätt tandkräm

Använd fluortandkräm. Ha två centimeter tandkräm på tandborsten. Undvik vitgörande tandkräm, då slipmedlet i tandkrämen kan slita på emaljen.

6. Tungskrapa

På tungan bildas det lätt bakterier. Använd en tungskrapa för att ta bort beläggningar och minska risken för dålig andedräkt.

7. Tuggummi

Tugga tuggummi med xylitol och fluor. Se till att inte tugga för länge då tuggummit kan slita på tänderna. Ofta räcker det med 15 minuter för att öka salivproduktionen i munnen, vilket stärker skyddet i munnen.

8. Skölj inte bort tandkrämen

Efter att du borstat klart räcker det med att du sköljer bort skummet med en liten mängd vatten. Skölj dock inte bort all tandkräm, då tandkrämen stärker skyddet i munnen.

9. Fluorskölj

Har du förhöjd risk att få hål i tänderna kan det vara bra att skölja tänderna med fluor. Välj då en fluorlösning med 0,2% NaF (natriumfluorid).

10. Undvik socker och sura livsmedel

Socker och livsmedel med lågt pH-värde kan skada dina tänder. För att undvika erosioner (frätskador) kan det vara bra att undvika följande livsmedel:

  • Citrusfrukter
  • Citron
  • Juice
  • Vin
  • Läsk
  • Cider
  • Frukt
  • Energidryck
  • Surt godis
Efter att du utsatt tänderna för sura livsmedel kan det vara bra att äta eller dricka livsmedel som innehåller mycket kalcium, exempelvis ost, mjölk eller yoghurt. Detta neutraliserar syrorna i munnen. Du bör också vänta i minst en timme med tandborstning efter att du utsatt tänderna för sura livsmedel.

11. Drick vatten

Bleka tänderna vatten
Ha för vana att dricka vatten. Skölj även munnen med vatten efter att du ätit eller druckit något surt.

12. Låt tänderna vila

Låt tänderna vila minst två timmar mellan måltider.

13. Gå till tandläkaren

Låt en tandläkare undersöka dina tänder med jämna mellanrum. Många gånger kan det vara ekonomiskt fördelaktigt med ett så kallat Friskvårdsavtal hos Folktandvården.
Dentway recension
Bäst i test! Tandblekning hemma vinnare
Bäst tandblekning recension 5

495 kr

Bäst i Test 2020 är Dentway tandblekningskit – ett populärt och effektivt kit som ger snabbt resultat och räcker länge.